Mitä voin syödä histamiinista huolimatta?

Histamiini-intoleranssista kärsivien tulisi suosia tuoreita ja prosessoimattomia ruokia aina kun mahdollista. Yleisesti ottaen mitä pidempään ruoka-ainetta säilytetään tai kypsytetään, sitä enemmän histamiinia se sisältää. Valmisruokien, tölkkiruokien ja pakasteiden säilytysaika on pitkä, mikä näkyy niiden histamiinipitoisuudessa.

Lisäksi ruoan ja nesteiden prosessointi voi nostaa niiden histamiinipitoisuutta. Esimerkiksi fermentaation vuoksi viinissä on erityisen paljon histamiinia. Kahvin ja teen fermentaatioprosessi myös todennäköisesti lisää niiden histamiinipitoisuutta. Salamin, kinkun ja savukalan tapaiset savustetut tuotteet ovat histamiinipitoisia ruokia, samoin hapankaali.

Vaikka sitrushedelmissä, mansikoissa, palkokasveissa ja vehnänalkioissa itsessään on vain vähän histamiinia, ne edistävät histamiinin vapautumista elimistössä. Jos elimistö ei pysty pilkkomaan histamiinia tarpeeksi tehokkaasti, näiden ruokien syöminen on parasta lopettaa kokonaan. Varmista, että päivittäinen ruokavaliosi koostuu laadukkaista, ravitsevista ja monipuolisista ruoka-aineista, jotka ovat elimistöllesi mahdollisimman terveellisiä.

Histamiinin vapauttajat: Vähän histamiinia, mutta ei asiaa lautaselle

Histamiinin vapauttajat ovat ruoka-aineita, jotka itsessään sisältävät vain vähän histamiinia mutta joko edistävät histamiinin vapautumista suolistossa tai voivat estää histamiinia pilkkovan DAO-entsyymin toimintaa. Niihin kuuluvat esimerkiksi suklaa ja kaakao, tietyt hedelmät kuten mansikat ja sitrushedelmät, sienet, tomaatit ja pähkinät. Lisäksi alkoholi ja tietyt lääkeaineet (joita on esimerkiksi uni- ja yskänlääkkeissä) voivat huonontaa merkittävästi endogeenisen (elimistön oman) DAO-entsyymin toimintakykyä. Histamiini-intoleranssista kärsivien tulisi syödä seuraavia histamiinin vapauttajia kohtuudella:

 

Mansikat

Sitrushedelmät

Tomaatit

Ananakset

Kiivit

Sienet

Meren antimet

Suklaa 

Ruoan lisäaineet (glutamaatti, bentsoaatit, väriaineet, sulfiitit, nitriitit)

Appelsiinit

Päärynät

Banaanit

Vadelmat

Palkokasvit

Vehnänalkiot

Cashewpähkinät

Saksanpähkinät

Oireet

Histamiini-intoleranssin tyypillisten oireiden tunnistaminen

Diagnoosi

Histamiini-intoleranssin diagnosointi: vaikeaa muttei mahdotonta

DAOSiN®: Täydentää endogeenistä entsyymiä ja auttaa pilkkomaan histamiinia