Histamiini ruokavaliossa

Jos sinulla on histamiini-intoleranssi, ole erityisen varovainen syömisen kanssa. Joissakin ruoissa on paljon histamiinia. Lisäksi voimme syödessämme saada elimistöömme aineita, jotka lisäävät histamiinin vapautumista (niitä kutsutaan histamiinin vapauttajiksi) tai estävät endogeenisen eli elimiston itse tuottaman DAO-entsyymin toimintaa.

Auttaako vähähistamiininen ruokavalio?

Jos elimistö reagoi herkästi histamiiniin, on suositeltavaa jättää histamiinipitoiset ruoat pois. On käytännössä mahdotonta jättää histamiini kokonaan pois ja pitää samalla ruokavalio tasapainoisena, sillä histamiinittomat ruoat ovat hyvin harvinaisia. Yleisesti ottaen tuoreissa, prosessoimattomissa ruoissa on vain vähän histamiinia. Varastoiduissa, purkitetuissa tai muuten teollisesti prosessoiduissa tuotteissa on paljon histamiinia.

Täysin histamiiniton ruokavalio?

Jos entsyymipuutos on väliaikainen, voi riittää, että histamiinipitoisia ruokia vältetään parin viikon ajan. Tarvittavan vähähistamiinisen ruokavalion kesto on yksilöllinen, joten kysy neuvoa lääkäriltäsi.

Mitä ruokia tulee välttää?

Vinkkejä ruokaostoksille

Ruokaluettelo

Histamiinia sisältäviä ruokia?

Oireet

Histamiini-intoleranssin tyypillisten oireiden tunnistaminen

Diagnoosi

Histamiini-intoleranssin diagnosointi: vaikeaa muttei mahdotonta